Praktycznie nie ma dnia, w którym nie mielibyśmy do czynienia z bezustannym natłokiem wszechobecnych reklam i logo różnorodnych firm w tle, mniej lub bardziej wyeksponowanych. Niezależnie od tego, czy jest to telewizja, Internet, centra handlowe, markety, uliczne billboardy, gazety czy nawet przedmioty codziennego użytku – bezsprzecznie rzucają się nam w oczy, oprócz treści reklamowej, charakterystyczne dla wielu producentów logo firmowe. To właśnie one są w znacznym stopniu łatwo rozpoznawalnym znakiem i punktem odniesienia dla podejmowanych decyzji o ewentualnym zakupie danego towaru. Oczywiście znajomość marki poprzez logo nie jest procesem łatwym i szybkim, na to składa się wiele czynników, ale z pewnością, dzięki odpowiedniej konstrukcji, w dużej mierze przyczynia się do stałego wzrostu popularności wśród klientów.

ryc. Podręcznik projektantów logo

Logo Nike – dzieło talentu, wiedzy i przypadku

Doskonałym tego przykładem jest obuwie Nike, jedne z najpopularniejszych produktów sportowych na świecie. Stworzenie loga butów, które miałoby konkurować z takimi mistrzami jak Adidas, Reebok czy Puma zakrawało na rzecz niewykonalną, a jednak stało się inaczej. Ciekawostką jest fakt, że znaku rozpoznawalnego dziś przez bez mała wszystkich ludzi na świecie nie tworzył sztab profesjonalistów w tej branży – był dziełem nikomu nieznanej studentki sztuk plastycznych Carolyn Davidson. Nieprawdopodobny przypadek, talent artystki oraz inspiracja podyktowana fascynacją sztuką starożytną (logo Nike jest odzwierciedleniem skrzydła z posągu greckiej bogini zwycięstwa) sprawił, że zaprojektowane przez nią logo wszyscy znają, a buty z tym znakiem cieszą się ogromnym uznaniem i w pewnym sensie są symbolem ruchu i sukcesu.

Ewolucja logo Nike – projekt wykonany przez Carolyn Davidson.

 

Zasady i reguły tworzenia loga firmy

Z uwagi na ogrom wiadomości, które powinniśmy posiadać przy projektowaniu loga firmy, skupimy się raczej na najbardziej istotnych zasadach i regułach, zwłaszcza, że zachodzące w czasie zmiany mają duży wpływ na tworzenie konkretnego wizerunku. Projektowanie znaku firmowego powinno zatem opierać się na elementach takich jak:

  • nowatorski pomysł– nowy projekt, nieoparty o już funkcjonujący w globalnej przestrzeni, wyróżniający się zdecydowanie na tle konkurencji,
  • użyteczność loga– pomniejszony nic nie traci ze swych charakterystycznych wartości,
  • estetyka wykonania– czynnik wpływający na pozytywny odbiór,
  • właściwe logo– projekt zrozumiały dla odbiorców niezależnie od tego, czy dotyczy to firmy sprzedającej meble, czy produkującej jachty,
  • dyskretne wzornictwo– nie przytłaczające, ale z wyraźną charakterystyczną cechą,
  • ponadczasowość projektu– nie może podlegać zmianom w stosunku do nowych trendów w danej dziedzinie,
  • profesjonalizm wykonania– żaden szczegół loga firmowego nie powinien być dziełem przypadku,
  • prostota projektu– im bardziej skomplikowany, tym mniej go pamiętamy.

Dlatego wybór profesjonalnej pracowni graficznej jest właściwym kierunkiem, by te kryteria zostały spełnione.

Przykłady profesjonalnie wykonanych logotypów